Tütün endüstrisinin yeni hedefi, çocuklar ve gençler
Bilinen tüm zararlarına karşın tütün endüstrisinin yeni nesil ürünlerle büyümeye devam ettiğini vurgulayan TÜSAD Tütün Kontrolü Çalışma Grubu Başkanı Doç. Dr. H. Volkan Kara, hedefin çocuklar ve gençler olduğuna dikkat çekti. 31 Mayıs Dünya Tütünsüz Günü kapsamında önemli uyarılarda bulunan Kara, “Hedef yeni nesilleri tütün bağımlısı haline getirmek” dedi.
Türkiye Solunum Araştırmaları Derneği (TÜSAD) tütün ve tütün ürünlerinin zararları konusunda önemli uyarılarda bulunmaya devam ediyor. 31 Mayıs Dünya Tütünsüz Günü nedeniyle bir açıklama yapan Türkiye Solunum Araştırmaları Derneği (TÜSAD) Tütün Kontrolü Çalışma Grubu Başkanı Doç. Dr. H. Volkan Kara, tütün endüstrisinin yeni hedefinin gençler ve çocuklar olduğuna dikkatleri çekerek, “Sektör sigara, sarma tütün, nargile, e-sigara, ısıtılmış tütün, çiğneme tütünü, nikotin keseleri gibi ürünleri şık ve dikkat çekici ambalajlarla pazarlayarak gençleri tütün kullanmaya özendiriyor” uyarısını yaptı.
BAĞIMLILIK ERKEN YAŞTA BAŞLIYOR
Tütüne karşı farkındalığı amaçlayan 31 Mayıs Dünya Tütünsüz Günü’nün bu yılki temasının “Çocukları Tütün Endüstrisinin Müdahalelerinden korumak” olduğunu belirten Kara, konunun önemini şöyle vurguladı: “Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) verilerine göre Avrupa’da 13-15 yaş arası erkek çocukların yüzde 11.5’i, kız çocuklarının ise yüzde 10.1’i, yani 4 milyon çocuk tütün kullanıyor. Birçok ülkede tütün bağımlılığı çocuk veya genç yaşlarda başlıyor. Ömür boyu kullananların büyük kısmı 21 yaşından önce nikotin bağımlısı oluyor. Özendirici ürünler ya da e-sigara gibi araçlarla nikotin bağımlısı olan gençlerin ilerleyen yaşlarda geleneksel sigara kullanma oranı üç kat fazla.”
E-SİGARA KULLANIMI ARTIYOR
Elektronik sigara, ısıtılmış tütün ve nikotin poşetleri gibi ürünlerin de gençler arasında popülerlik kazandığına işaret eden Kara, şu bilgileri verdi: “2022 yılında Avrupa’daki ergenlerin yüzde 12,5’inin, yetişkinlerin ise yüzde 2’sinin e-sigara kullandığı tahmin ediliyor. Bazı Avrupa ülkelerinde okul çocukları arasında e-sigara kullanım oranları, sigara içme oranlarından 2-3 kat daha fazla. Elektronik sigarada kullanılan 16 binden fazla aromanın hedefi çocuklar ve gençleri nikotin bağımlısı yapabilmek.”
HEDEFTE YENİ NESİLLER VAR
Tütün endüstrisinin aldatıcı taktikleri konusunda da bilgi veren Kara, uyarılarına şöyle devam etti: “Tütün endüstrisinin en büyük başarısı, gerçek olmayan ve zarara teşvik eden gerçek dışı bilgi paylaşımı, yönlendirme ve reklam faaliyetleriyle bağımlılığı sürdürmek. Bu taktiklerle nesiller nikotin ve tütüne bağımlı yapıldı. Tütün bağımlılığı tüm dünyada küresel bir salgın haline geldi. Tam da bu nedenle gençlerin zararlı tütün ve nikotin ürünleriyle hedef alınmasının engellenmesi şart. Politika yapıcıların ve tütün kontrolü savunucularının gençleri tütün endüstrisinin manipülasyonlarına karşı koruması gerekiyor.”
‘ZARARI AZALTILMIŞ’ YALANI
Tütün endüstrisinin uyguladığı taktiklerden birinin de yeni nikotin ürünlerinin sigaradan “daha güvenli” olduğunu söylemek olduğunu aktaran Kara, şöyle konuştu: “Unutulmamalı ki, nikotinin kendisi bağımlılık yapıyor ve çocuklar için zararlı. Endüstri hepimizi bu gerçekten uzaklaştırıyor. Kasıtlı olarak gençlere ölümcül bir bağımlılık satılıyor. Çocuklara ve gençlere hitap eden ürünler piyasaya sürülüyor, bunlar çeşitli yöntemlerle özendiriliyor ve sektör pazar payını genişletmek için var gücüyle çalışıyor. TÜSAD olarak, ilgili herkesi mevcut ve gelecek nesilleri nikotin bağımlılığı salgınından korumaya ve tütün endüstrisinin bu konudaki manipülatif saldırılarına karşı önlem almaya bir kez daha davet ediyoruz.”
BU TAKTİKLERE DİKKAT!
Doç. Dr. H. Volkan Kara, tütün endüstrinin sıklıkla kullandığı özendirici faaliyetleri de hatırlatırken, dikkatli olunması gereken bazı taktikleri şöyle sıraladı:
· Sosyal medya, dijital yayın hizmetleri ve oyun platformları gibi dijital alanlarda gizli pazarlama yöntemlerini ve influencerları kullanmak,
· Yeni, renkli, dikkat çekici tasarıma sahip ürünler tasarlamak, bunları sosyal medyadan pazarlamak,
· Bu ürünleri çocukların yoğun olduğu okul gibi alanlarda pazarlamak ve satmak; bunları çocukların göz hizasındaki atıştırmalıkların, tatlıların veya şekerli içeceklerin yanında sergileyerek dikkat çekmek,
· Gençlik faaliyetleri, spor etkinlikleri ve konserler gibi gençlere yönelik etkinliklerde sponsorluk ve gizli reklam yapmak,
· Tek kullanımlık ürünlerin ve e-sigara fiyatlarını düşük tutmak, “bir alana bir bedava” promosyonları yapmak,
· Çocuklar ve gençler için uygun fiyatlı olacak şekilde tekli paket sigara satışı yapmak,
· 15 ila 24 yaş arası gençler arasında popüler olan internet yayınlarında ve sosyal medya platformlarında ücretli reklamlar, tütün ve e-sigara kullanımı görselleri, konu başlıkları içeren gönderiler veya şirket markalı gönderileri servis etmek.